onsdag 27 augusti 2008

Taggad som få!!!

Vi har ett antal snabbväxande klätterrosor i vår trädgård. Med stark betoning på ordet snabbväxande!
Den vid trappen har växt något enormt den här sommaren.
Det är vår Polstjärna jag talar om...


Ingen har haft tid att binda upp den stackaren heller...


Om man sitter på trappen en blåsdag går den till anfall direkt*fniss*. Därför måste något göras nu! Nackdelen med polstjärnan är att den har enormt med taggar och endast blommar en gång om året, men väl uppbunden är den tålig och väldigt lummig och dekorativ....

Vad tycker ni jag ska göra med den vilda besten? Ska jag göra en liten spalje till ovanför den gamla eller ska man klippa ner den lite grann? Kan inte riktigt bestämma mig...

Hej svejs!! /Susanne

18 kommentarer:

Skatan sa...

God förmiddag! Av rosor har jag just ingen erfarenhet...sorry! Sitter och spanar på er förstukvist, det lilla som syns av bilderna. Välkomnande med en riktig en! Radhus kan få en att sucka djupt ibland ;-)

Hoppas du får en fin dag.

Kram,

Anna

Love Your Homes sa...

Hej Susanne,
du verkar ha en riktigt härlig och kraftig klätterros, som nog skulle bli ljuvlig om den orkar vidare på väggen uppöver taket.
Ha det bra, Ingela

spetsar och änglar sa...

Tycker nog att du ska låta den klättra högre.Har själv en polstjärna och den har fått klättra så högt den ville.och den blev så otroligt vacker.
Visst är det synd att den inte blommar så länge.
Alla grenarna på min polstjärna dog förra året.Trodde att det var kört.Men det kom nya friska grenar och nu har den åter satt fart upp på vår husvägg :D

Ha en härlig dag
Kram

Karin Lindström sa...

Hej Susanne!
Det verkar verkligen vara ett rosår i år. Hos oss har dom också växt otroligt och blommar om också. Jag skulle nog tycka det vore vackert om den fick klättra ännu mer. Det är ju underbart när man ser rosor som täcker husgavlar etc. Du får kika hur estetiskt det blir mot andra sidan av er entre.

Mina muggar/skålar kommer från danska TineK home. Det finns säkert fler i Dalarna som säljer deras saker. Jag har sett det märket hos Lantliv i Leksand.

Lycka till och kram på dig!
Karin

Viola sa...

Hallå där, jag har jättestora klängrosor, och jag tuktar dom rejält, klipp ända nerifrån så får du en mer jämnare och tjockare ros, blir så vackert , lycka till Kramar VIola

Dalatorpet sa...

jag tror inte man ska vara rädd för att klippa ner dom...i övrigt är det bra med er? här har allt sig gilla gång :-) grannen längtar efter lådorna har du hunnit med? kram

Jenny Oak Fae sa...

Ja, du får nog ta fram sekatören och klippa ner den rejält..! Som någon skrev så blir den säkert jämnare då.Jag klipper alla mina rosor,det är bara Houngsrosen som jag klipper LITE på, och då mest det som är torrt & dött, eller om nån gren pekar helt fel...

KRAM, Jenny

<3

CHÂTEAU DE KONSTANSE sa...

Synes det er så vakkert med roser klatrende opp på veggen, med eller uten blomster:-)
Hadde jeg vært deg, ville jeg bundet den opp, og latt den gå egene veier*s*

Ha en fin dag!

Cat:-)

Inspiration i vitt sa...

Oj oj vad det växer hos dig.Vad grön och fin den ser ut, jag brukar klippa ned mina rosor när det blivit för stort och yvigt det kommer så fint tillbaks till våren igen.Lycka till kram/Ingela

Stämningsfullt sa...

Hej!
Jag kan tyvärr inte svara på din fråga för jag är urusel på växter och trädgård :) Önskar att jag också hade rosor i trädgården! Hoppas på att kunna göra iordning vår trädgård mer nästa vår och sommar...
Du har något att hämta inne hos mig :)
Ha en bra kväll.
Kram!

Millas hem sa...

Hej!
Hade absolut sparat den, så himla fint med en grön "vägg" vid verandan. Kanske försöka få den tätare genom att binda den lite styrande mot verandan? Du har god smak, så det kommer att bli fint hur du än gör, tror jag!
Kram Camilla

♥ Fyra årstider sa...

En del kan du ta bort nu, men allra bäst är att klippa på våren när björken slår sina skott. Lycka till!
Kram Lotta

Mamma C sa...

Den har vuxit sig enormt stor din klätterros. jag skulle nog klippa ner den lite.
Kram mamma c

lottens vita och gröna sa...

hallå, här vankas drosprat, hihi, då vattnas det på mig vettu!! jag skull ta till sekatören och klippa den i rätt riktinig, det kommer bara bli än gladare av det, ta bort det som kör åt höger och led den vänligt men bestämt, hihi, mot en spalje, och tygla henne där...hon är bra söt den där plostjärnan, när hon väl blommar! ha det gott! kramis lotten

Petra sa...

Hm, är inte rätt person att fråga - här går man ständigt förvånad över att växterna lyckas överleva i trädgården, vete katten vad vi gör bara!
Har förresten en liten utlottning i min blogg denna vecka...
Kramiz
Petra

Dalatorpet sa...

Jag kollar med henne i morgon :-)
Nu lockar min säng mmm zzzzzz ,-)

En inredoholic sa...

Hej på dig! Jag skulle vilja veta vad det är på andra sidan för att ta ställning till vad du ska göra. Oj så pedagogisk jag lät ;)

Men så man får se balansen... kan hålla med om att den ser lite "vild" ut nu om man jämför med det andra runt omkring :)

Ha en toppendag kära du!
Kram Jannice

LantlivsAnette sa...

Ojj vad den har växt..vad lummigt och fint det ser ut,och alla dina fina zinkföremål..du har sååå fint.
jag har inget tips på vad du kan göra,men du kommer säkert på nåt bra...
Kram Anette

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin