torsdag 22 oktober 2009

Handmade!

Kolla vilken fin blus jag har fått av min snälla svärmor!
Den är en del av en gammal folkdräkt. Lite skavankig på sina ställen på grund av sin höga ålder, men vad sjutton det är ju jag också. *fniss* Så vi passar fin-fint tillsammans...
Lite kul att det går att återanvända dessa gamla handsydda kläder som annars säkert skulle hamnat på soptippen så småningom.
Tufft blir det också ihop med jeans eller liknande...
Här kan man snacka om hantverk. Hela faderullan är handsydd. Kolla in tex. rynkningen och broderierna...

Ha en härlig Torsdag trots det gråa trista vädret!!!

Kram Susanne

36 kommentarer:

Cecilia sa...

Riktigt vackert! Man blir alltid lika fascinerade över gamla hantverk, tänk att någon suttit och gjort där där, alldeles själv, för hand ... Det känns lite som en konstform som har gått förlorat.
Förresten, du har vunnit mitt eget bloggpris på min blogg. Gå in och kika :)

kardemumma sa...

Så underbart vackra broderier.
Tänk vad dom kunde förr! Jag har själv abslot inget tålamod med broderier. Jag letar i min mormors underbara textilgömmor.
Kramar C

fröken knopp sa...

vilken underbar blus!! helt otroligt att man la den tiden på kläder!! vilket jobb!! kul att det kan komma till andvändning i stället för att kastas..:)

ha en bra torsdag!!

kramar elin

Viveka i Bläckhornet sa...

Vilken tur du hade där!
Ja sånt där kastas ju på löpande band. Jag är också faschinerad över detta hantverk som de så tålmodigt gjorde. Önskar att jag kunde broder själv.

Kram Viveka

Gnistrande snö sa...

Underbar blus, vilket hantverk!

Kram
Katarina

Villa von Krogh sa...

Så fin den var. Heldig du1
Ønsker deg en riktig fin dag! Anine

LantlivsAnette sa...

Ohhhh vilken ljuvligt fin blus...jag har liknande röd vita band kanske man skulle sy fast de på en blus..lite odd molly känsla...
Ha en fin dag
Kraaam Anette

Anonym sa...

Najs Susanne!

Jag har alltid tyckt att vilket hantverk det var kvinnorna gjorde förr. Bara hur deras linneskåp såg ut. Otroligt vackert och arbetade lakan och örngott. Själv fyndade jag en hel kasse med fina lakan och spetsar i går för en hundring.

Det är nästan så man skäms

Ha det bäst idag

Kram Lena

beate sa...

så heldig du er! Den var jo lekker!

ønsker deg en super dag
klem Beate

Anonym sa...

Vilken underbar blus! Så vackert med gammmalt handsytt. Många timmar med mycket tålamod bakom och känslor.

Ha en fin dag!

Kram Renate

Tina sa...

Kjempefin, bluse med sjel dette! Klæm Tina

Karin Krut sa...

Vilken vacker blus! Jag har en hel folkdräkt från Älvdalen som min mamma har suttit och handsytt. Ett helt otroligt hantverk, det är nog det vackraste och värdefullaste jag äger, trots att jag inte använder den lika flitigt längre :)
Ha en skön dag
Kram Karin

Malin - Ebbas änglar sa...

Heeeelt ljuvlig..... vilket hantverk. Passade jättefint till din Molly-kofta ser jag =)

Kram Malin ^^,

hemtrevnad marie sa...

Å, så fin!!!
Verkligen ett kulturarv värt att vårda, för att inte tala om att få bära!!
kram på dig!

Lauras gård sa...

Jätte söt! Ja, de var duktiga förr innan TV och datorer tog upp vår tid *fniss*. Är det kalas till helgen? Vi firar lite på lördag och söndag. Ha det bra! Kram Stina

Anette sa...

Såg bara en liten del av ärmen till blusen och den var söt. Skulle vilja se hela blusen jag ;)

Trodde det var koftan som var home made... =)

kramar @nette

Grön Iris sa...

Jätte fin blus, och den ser skön ut. Fin kombination med rött, vitt och grått.
Grattis till en sån fin blus, och till en sån snäll svärmor :)

Kraam Linda

Unknown sa...

Jag förstår att du blev glad över blusen, den är fantastisk.
Kram

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilken vacker blus du fått, och så finmed den grå koftan!!!

Men kors vilket vackert reportage av Magda och Helena fr ditt gudomliga uterum! Det är så fint, vilken kul miljö att adventsdona i!!! Mari.

SussiLibySweden sa...

Hej!

Vilken fin blus, man bara älskar broderier och särskilt rött mot det vita.

Tänk vilket tålamod de hade...men
de hade inte datorer och tv som vi har idag utan deras avkoppling var nog handarbeten av alla de slag:)

Kraamar AnneLi...SussiLi...

Anonym sa...

Hej Susanne!
Vilken underbar blus, den passar också fint till den grå Odd Molly koftan som du har på bilden.
Ha en bra dag
Gun-Britt

Linda- Vildros och kaprifol sa...

Det är helt otroligt vad duktiga kvinnorna var förr, och vilket tålamod de måste haft fö det måste varit ett otroligt pilljobb.

Hantverket är ljuvligt, och lite juligt! :)

Idag har jag lagt upp sovrumsbilder på min blogg, och där syns en av skyltarna jag beställt samt ett fint halsband du gjort om du vill se dem på sin rätta plats! :)

Ha en fin dag!
Kramar Linda

Lotta-livets väv sa...

Gammalt vackert hantverk.....Visst kunde kvinnorna förr! och om man betänker att de ofta hade både dåligt med ljus och dåliga redskap så blir man ännu mer imponerad. Vilken folkdräkt är det från?.....undrar en gammal folkdansare...som gifte sig iförd dräkt som hon sytt själv.
Kram
/Lotta

pillan sa...

ja den var väldigt fin , man kan undra om det finns nån idag som kan göra ett sånt hantverk ...troligen inte !!

kram

Anci sa...

Hej !
Åh, vad roligt att du har fått den ! Den är sååå fin !

Kram
Anci

Kamomilla sa...

Oj så otroligt vacker!

Det vita dårhuset sa...

Oh herre min skapare (elelr nåt)!
Den där skulle jag vilja se Erika prova sig på...... Du vet hon med det ooootroooliga tålamodet..*fniss**

Underbar var den i alla fall. men som du vet! Inget missklär en skönhet =o)

Kramen Erika

Eva sa...

Fantastiskt!
Jag har hittat så himla många handsydda dukar på sistone och snacka om att det är genomarbetat - att man bara gjorde så mycket fint för några år sedan.

Lyckans du som har denna fina!

kram Eva

Mamma C sa...

Jättefin blus, vilket arbete dom lade ner förr i tiden. Nu gör man brodyren på en symaskin.
Kram mamma C

bikim sa...

Gorgeous, Susanne! soo feminine!
Take care,
Rosa

Lauras gård sa...

Hej vännen!

Jag fick Drömhem & Trädgård i går och tyckte att jag kände igen ett visst uterum... Jag visade det för hela familjen och de fick gissa vems hem det var. Jätte fint reportage! Nu är längtan till ju ännu större! Trevlig helg och kram Stina

Körsbärsgården sa...

Godmorgon!

Så fantastiskt vackert! Och vad roligt att Du änvänder skjortan/övdeln (överdlen) trots små skavanker.
Jag tycker det är jättekul att hitta lite nya användningsområden till plagg eller föremål som är "märkta" att höra till ett visst samanhang/tillfälle. Lite nytänkande kan ge oanade och häftiga effekter!

Min Mormor har broderat ärmsluten, har för mig hon kallade dem skalmar men det kan vara fel, till många övdlar till folkdräkter, bla till min. Vilket arbete att med förstoringsglas sitta och pilla och få varje stygn rätt: beundransvärt och tålamosprövande till max.

Önskar Dig en skön fredag med Idol och allt!

Morgonhälsning från Karin.

Ina sa...

Åh vad vacker, jättefin!! Jag älskar denna stilen på kläder och tänk när den är som din helt handgjord, vilket hantverk!! Förr kunde de!!
Jättefint med Mollykoftan över också som man kan ana på den översta bilden.
Kram Ina

Annas skattkammare sa...

Så snygg!! Ihop med din odd molly trodde jag först att du köpt en odd molly blus med.. Vilken känsla och vilket arbete det ligger bakom! Tänk om man kunde göra så fina själv.. Trevlig helg!
Kram /Anna

Lissboden sa...

Vilken vacker blus du fått. Banden runt handleden påminner om mina band som jag har på min Leksandsdräkt.
Röda broderier är alltid så fint.
Trevlig helg!
Kram/Maria

Sussi sa...

Verkligen jätte fin blus du fått av svärmor. mudden är jätte fin. Har hon sytt på den på en gamla överdel???

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin