måndag 5 oktober 2009

In the kitchen...

Bjussar på ett par snabba kitchenpictures i dag....
I våras planterade jag två små plantor med timjan i den här krukan. Ni vet sådana man köper i grönsaksdisken i affären. Titta på den nu!! Den har växt något enormt. När jag sveper förbi den kan jag helt enkelt inte låta bli att gnugga lite på den med fingrarna. Den doftar så gott! Timjan är verkligen en användbar och jättegod krydda. Vi har den till det mesta i köket...

Det här vackra lilla karet fick jag i present av sambon när han kom hem från Frankrike. Passar perfekt att ha flingsalt i. Visst är det fint!

In May I planted two small seedlings of Thyme in this pot, and look at it now!! It has really grown alot... The little miniature-tureen is a present from my husband when he went to France. It´s perfect for coarse-grained salt...

Färsk krydda är alltid bra för din hydda!! (me and Alice ordspråk *fniss*)

Kram Susanne

23 kommentarer:

marie sa...

Du har så fina saker Susanne! Vilken liten underbar terrin som är alldeles perfekt till flingsaltet. Menar du att du har haft timjan inne och fått den så fin? Ja, du har inte bara känsla för inredning utan också gröna fingrar. Måste vara jättekul att ha en man med ett brinnande intresse för gamla ting! Han verkar ju dessutom ha näsa för de rätta sakerna också.
Ha det så gott!
Marie

Linruz sa...

Roligt när de lyckas köpa något som man verkligen faller för.

Jag har flyttat, bloggar numera på:
www.linruz.se
Kram Lina

millandante sa...

Härlig känsla i detta inlägg!! Örtkryddor i köket är verkligen toppen både för matlagning och inredning (viktigast...fniss)
Ha det bra!

Lilla huset på prärien sa...

Härliga bilder Susanne! Timjan är jättegott, jag hade en stor planta jag också men jag använde den nästan aldrig tyvärr. Nu hör jag hur min hund står och skäller i trädgården... får nog gå upp och se vad det är som står på.

Sen väntar kundbesök för mig :)

Kram Jenny

LantlivsAnette sa...

Gomorron Sussie !!
jag sitter här med morron kaffet o bloggar, bästa tiden på dygnet, morron stunden !!
Också får jag se ditt vackra kök, himmel alltså vad fint porslin du har där på hyllorna !! Och det var en fin present, så fint litet porslins krus för saltet..
Och din timjan, ojj vad stor o fin..
Jag ska snart till frissan, behövligt med en klippning, tror att jag ska ändra lite..
Ha nu en toppen dag
Kraaam Anette

Vita små hjärtan sa...

Hejsan!
Härliga köksbilder!!!
Ha en fin dag/Agnetha

VITA NYANSER sa...

vilka underbara bilder du visar!!! Inläggen här nedan på uterummet är så himla fina, vad duktig du är!!!

Kram L-L

Pysselpalatset sa...

Så himla vackra ting... kramar Jeanette

n o r d i n g å r d e n sa...

Här jäklar går det undan bland inläggen, hötsenergi i bloggen: ) och det gillar vi, för ditt kök är lika avundsvärt som uterummet! Ja, Timjan och en del andra kryddor är fantastiska på att växa och jag använder också timjan ofta i matlagningen, jättegott!! Soliga med frostiga hälsn fr mej!

Helenas Hem -Om livet på landet sa...

Vilka härliga foton, så vackert!

KRAM på dej tjejen

Annas skattkammare sa...

Ja kryddor är både vackert och gott! Jag har köpt sådana där krukor på ICA några gånger men aldrig lyckats med dem.. de vill helt enkelt inte hos mig. Synd- det är ju så fint och luktar ljuvligt..
Kram /Anna

Vida sa...

Mmmmmmm - jag kan känna doften av timjan bara jag läste din blogg idag - ljuvligt....och vad himla fin du har fått den. Ska genast köpa ett par idag när jag handlar.
Jag brukar titta länge på dina spillkum - har letat i några år på loppisar efter en men icke.....
Men man måste ha något att längta efter.
Kram och tack för daglig energi...
Vida

Hem och Lycka sa...

Mmm vad gott.. Vilket sött kar!

kram Mia

titti sa...

Åh vad du får till det överallt! Ditt/erat gardenroom är ju helt underbart! Lika mysigt nu som på sommaren! Ullstrumpor, tjocktröja och en hög med levande ljus och jag skulle kunna tillbringa en heldag (eller flera!)där! Kram Titti

fröken knopp sa...

lika underbara bilder som vanligt!!
Kan nästan känna här framför min dator hur gott det doftar från din timjan..:)

soliga men kalla kramar från elin

Tulipa sa...

Hej Susanne!
Du är en riktig rimmare du!!*hihi*
Ljuvliga kitchen saker...mumma!

Kram Mariette

Lotta-livets väv sa...

Så glad jag blev då jag tittade in här....så vackert, så vackert! Så stämningsfullt! Trädgårdshuset var bara så där helt....."superbt"
Kram från en ganska ny besökare, som återkommer.

/Lotta

Home and Lifestyle sa...

What a beautiful kitchen! Herbs are really wonderful to eat, I also love rosemary. Your pictures are beautiful!

Greetings, Ingrid

Casa Loda sa...

Ja, jag köpte också en timjan som stått ute hela sommaren och blivit så där jättestor. Och luktar helt underbart! Fina bilder du visar!
Annika

Anci sa...

Hej !
Vitt och vackert !! Tack för tipset om kryddväxten och ordspråket är ju så bra :)

Kram
Anci

Mamma C sa...

Men oj, vad fin den var. Har aldrig lyckats riktigt med de färska örterna man köper i affären.
Gullig skål till flingsaltet.
Kram Mamma C

katarina sa...

Hallå där!

Åå vilken söt present han kom hem med....och timjan....så fin den är!!
Jag har aldrig lyckats hålla kryddväxter vid liv....hmm..kanske dags att prova igen....;)
men duuuu....
jag har svimmat!!!!
Ditt uterum...flämt!!!
det är nääästan så jag skulle kunna flytta bara för att få vara en av de där grannfruarna...fniss....
Gillar inte gllögg men jag lovar att jag skulle pina i mig en slurk.....fniss...
Nej skämt åsido.... Det är såå fint!

har för mig att Spets o snor visade det för länge sedan.....stämmer det?
Vi har en gammal skranglig lada som vi skulle vilja fixa till.....ända sen jag såg ditt uterum hos henne för ett par år sedan (om det nu var ditt, men jag tror det)har det varit min målbild...:)
Sååå härligt att kunna ha ett sånt ställe där man får plats många.
Så snyggt också med de rostiga detaljerna.

Ha det bra!
kram Katarina

katarina sa...

Hallå där!

Åå vilken söt present han kom hem med....och timjan....så fin den är!!
Jag har aldrig lyckats hålla kryddväxter vid liv....hmm..kanske dags att prova igen....;)
men duuuu....
jag har svimmat!!!!
Ditt uterum...flämt!!!
det är nääästan så jag skulle kunna flytta bara för att få vara en av de där grannfruarna...fniss....
Gillar inte gllögg men jag lovar att jag skulle pina i mig en slurk.....fniss...
Nej skämt åsido.... Det är såå fint!

har för mig att Spets o snor visade det för länge sedan.....stämmer det?
Vi har en gammal skranglig lada som vi skulle vilja fixa till.....ända sen jag såg ditt uterum hos henne för ett par år sedan (om det nu var ditt, men jag tror det)har det varit min målbild...:)
Sååå härligt att kunna ha ett sånt ställe där man får plats många.
Så snyggt också med de rostiga detaljerna.

Ha det bra!
kram Katarina

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin